Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u antwoord op de meest gestelde vragen.

Wat is een Service Apotheek?

Service Apotheek is een apotheek zoals alle andere, maar met één verschil: service. Bij ons draait het om uw gezondheid. We staan voor service in alles en voor iedereen. Of het gaat om het ontvangen van medicijnen, herhaalrecepten of advies bij gezondheidsklachten. Wij staan voor u klaar. U bent altijd welkom. Ook zonder afspraak.

Moet ik klant zijn van een aangesloten apotheek om bestellingen te plaatsen?

Dat ligt aan de soort bestellingen die u plaatst. Indien u een product wilt bestellen uit de Service Apotheek webshop dan hoeft u geen klant te zijn van een aangesloten apotheek. Wilt u geneesmiddelen en herhaalmedicatie bestellen? Daarvoor moet u zich wel eerst inschrijven bij uw eigen apotheek. Zodra de inschrijving gereed is, kunt u inloggen in uw online persoonlijk dossier en online medicijnen bestellen.

Welke medicijnen levert mijn apotheek?

Bijna alle medicijnen kunnen worden geleverd door uw apotheek. Mochten medicijnen niet voorradig zijn of een langere levertijd hebben dan krijgt u hierover bericht. Ook indien geneesmiddelen niet worden verstrekt door uw apotheek, ontvangt u hiervan bericht.

Welke informatie is voor mijn apotheker belangrijk te weten?

Uw apotheker krijgt niet automatisch alle informatie doorgestuurd door behandelaars. En ook uzelf denkt er misschien niet altijd aan om alles door te geven. Toch is het belangrijk dat bepaalde zaken bekend zijn in uw apotheek, omdat ze van invloed zijn voor uw persoonlijke advies over medicijnen, hulpmiddelen en zelfzorgproducten. Welke informatie is belangrijk om door te geven?

  • Als u ergens allergisch voor bent.
  • Als u vaak langere tijd supplementen of kruidenproducten gebruikt.
  • Als u gestopt bent met gebruik van medicijnen of juist producten weer bent gaan gebruiken.
  • Als u een bepaald dieet volgt of op aangepaste momenten eet. Bijvoorbeeld voor uw gezondheid, leefstijl of religieuze overtuiging.
  • Als u zwanger bent of borstvoeding geeft of wilt gaan geven.
  • Als u bijwerkingen ervaart van medicijnen.
  • Als het niet duidelijk is hoe u de medicijnen moet gebruiken, wanneer of op welk moment. We leggen het graag nog een keer uit!

Hoe schrijf ik mij in bij een Service Apotheek?

Schrijf uzelf gemakkelijk in bij een Service Apotheek in uw buurt via dit formulier. Of ga langs in de apotheek om een inschrijfformulier op te halen. Het is handig om meteen bij inschrijving toestemming te geven om uw medicijngeschiedenis op te vragen. Dan wordt uw dossier gemakkelijk overgezet van uw oude naar uw nieuwe apotheek.

Ik ben al ingeschreven. Hoe wijzig ik mijn gegevens?

Wijzigingen doorgeven kan op verschillende manieren. Gaat u verhuizen? Kijk dan bij de vraag over verhuizen. Is uw (medische) situatie gewijzigd? Dan geeft u dit gemakkelijk door via het contactformulier van uw eigen apotheek. Ook kunt u bellen of haal een wijzigingsformulier op aan de balie.

Ik ga verhuizen. Wat nu?

Wanneer u gaat verhuizen zijn er verschillende mogelijkheden wat uw apotheek betreft:

  • Wilt u bij uw huidige apotheek blijven? Dan kunt u uw adreswijziging zelf doorgeven. Ga daarvoor naar de pagina van uw huidige apotheek, klik op de knop ‘adres wijzigen’ en vul daar het formulier in met uw nieuwe adresgegevens. Uw apotheek voert uw adreswijziging dan door. Behalve uw adres verandert er verder niets, omdat u al ingeschreven bent. Klik hier om uw apotheek te kiezen.
  • Wilt u overstappen naar een andere Service Apotheek? Dan kunt u uw overstap zelf doorgeven. Ga daarvoor naar de pagina van uw nieuwe apotheek, klik op de knop ‘inschrijven bij Service Apotheek’ en vul daar het inschrijfformulier in. Als u bij uw inschrijving toestemming geeft om uw medicijnhistorie te laten opvragen, wordt uw dossier automatisch van uw oude apotheek naar uw nieuwe apotheek overgezet. Klik hier om uw apotheek te kiezen.
  • Stapt u over naar een andere apotheek? Wist u dat met 475 Service Apotheken, er bijna altijd wel een Service Apotheek bij u in de buurt is? Dan bent u verzekerd van het vertrouwde serviceniveau: Service met een hoofdletter S. Bekijk hier een overzicht van alle Service Apotheken. Wilt u zich toch uitschrijven? Schrijft u zich dan in bij uw nieuwe apotheek en verzoek uw nieuwe apotheek uw dossier bij uw huidige Service Apotheek op te vragen. Uw huidige Service Apotheek schrijft u daarna uit.

Declareert Service Apotheek rechtstreeks bij mijn zorgverzekeraar of moet ik dat zelf regelen?

Uw online medicijnaanvragen worden direct doorgegeven aan uw apotheek. Uw apotheek stuurt de factuur door naar uw zorgverzekeraar. U krijgt een factuur toegestuurd als uw verzekeraar een bepaald medicijn niet vergoedt of als u een eigen bijdrage moet betalen.

Hoe maak ik een afspraak met mijn apotheek?

Bekijk op de website van uw Service Apotheek of u online een afspraak kunt maken. Anders kunt u bellen of mailen. U bent altijd welkom. Ook zonder afspraak. We staan klaar om al uw zorgvragen te beantwoorden. Bij Service Apotheek draait het om uw gezondheid.

Wordt mijn recept gecontroleerd door mijn apotheker?

Ja, uw apotheker legt ieder recept digitaal vast en controleert of het samen gaat met uw andere medicijnen. Ook wordt er gecheckt of er een overgevoeligheid bekend is en dat de dosering klopt. Klopt er iets niet? Dan nemen we contact op met uw huisarts of specialist.

Hoe weet ik of ik nog steeds de juiste medicijnen gebruik?

Als u veel verschillende medicijnen naast elkaar gebruikt, is het slim om na verloop van tijd te controleren of het goed gaat. Bent u jonger dan 65 jaar? Loop dan gewoon even bij de apotheek naar binnen om advies te vragen. Bellen kan natuurlijk ook.

Bent u ouder dan 65 jaar? Neem dan gerust contact op met uw apotheek. U komt mogelijk in aanmerking voor een ‘medicatiebeoordeling’. Hierbij gaan uw apotheker en huisarts samen met u kijken of het nog de juiste medicijnen voor uw situatie zijn.

Kan ik medicijnen met een verlopen houdbaarheidsdatum nog gebruiken?

Nee, op de verpakking staat aangegeven tot wanneer u het medicijn mag gebruiken. Daarnaast is het voor de werking belangrijk dat u ze op de goede manier bewaart, meer informatie vindt u hier. 

Mag ik oude medicijnen weggooien?

Lever uw oude medicijnen of medicijnen die u niet meer gebruikt in bij de apotheek. Gooi ze niet in de prullenbak. Dat kan namelijk schadelijk zijn voor het milieu of het drinkwater. Zo zorgen we samen voor een betere wereld. Medicijnen horen bij ‘klein chemisch afval (kca)’, ze zijn ook in te leveren bij de milieustraat van uw gemeente.

Bezorgt mijn Service Apotheek ook medicijnen?

Bezorgen is voor ons geen probleem. Bent u slecht ter been of lukt het niet om bij de apotheek te komen? Dan brengen we op uw verzoek de medicijnen bij u thuis. En alle zelfzorgproducten die u normaal bij ons in de apotheek koopt, laat u ook gewoon mee bezorgen. Bel naar de apotheek voor de mogelijkheden en geef telefonisch de benodigde producten door.

Heb ik inzage in mijn medisch dossier van mijn apotheek?

Via www.serviceapotheek.nl of de Service Apotheek app kunt u altijd én overal uw medisch dossier inzien. 

Hoe maak ik een persoonlijk dossier aan?

Voor het aanmaken van een persoonlijk dossier klikt u op de website van Service Apotheek rechtsboven op ‘Inloggen’. Het is het meest eenvoudig om vervolgens gebruik te maken van DigiD: dan is uw identiteit officieel bevestigd en heeft u meteen toegang tot uw gegevens. U kunt er ook voor kiezen om te registreren met een e-mailadres en wachtwoord. Dan is het nog wel nodig dat u daarna nog uw identiteit bevestigd. Dit kan online met DigiD, of met uw identiteitsbewijs in de apotheek. Dit kan uiteraard op een moment waarop dat u uitkomt.

Het lukt mij niet om in te loggen

Wanneer u uw DigiD gegevens vergeten bent, kunt u via www.digid.nl uw gegevens opvragen. Als u had geregistreerd met een e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord, kunt u via de knop ‘wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord aanmaken. Komt u er alsnog niet uit? Neem dan even contact op met onze klantenservice. Zonder inloggegevens kunt u online geen bestellingen plaatsen voor herhaalmedicatie en geneesmiddelen. Wel kunt u winkelen in de webshop.

Hoe gaat Service Apotheek om met mijn gegevens?

Als klant van een aangesloten apotheek winkelt u online in een besloten omgeving die voldoet aan de hoogste beveiligingsvereisten en privacyvoorwaarden. Zodra u bent ingelogd komt u op uw persoonlijke profielpagina vanwaar u medicatie kunt bestellen. U krijgt hier inzicht in uw medicatie-overzicht, u kunt herhaalmedicatie bestellen en direct online vragen stellen aan uw apotheker. Deze gegevens zijn vertrouwelijk. Uw privacy blijft gewaarborgd. Ook als u geen klant bent van een aangesloten apotheek en winkelt in de Service Apotheek webshop, blijven uw gegevens strikt vertrouwelijk.

Uw privacy vinden we belangrijk

Medicijnen of hulpmiddelen gebruiken is vervelend genoeg. Maar helaas soms nodig. Wij proberen alles te doen om u te helpen. Zo is het altijd mogelijk om een gesprek te voeren in een aparte spreekruimte als u dat fijner vindt dan aan de balie. Alle medewerkers van de apotheek hebben een beroepsgeheim. Daarnaast zorgen we dat u altijd én overal online uw medisch dossier kan inzien. Het aanmaken van een persoonlijk dossier doet u op onze website of in de Service Apotheek app. Dit dossier is goed beveiligd en mag niet zonder uw toestemming gedeeld worden.

Ons uitgebreide privacyreglement leest u hier.

Kunnen we iets beter doen? Laat het weten

Leven met medicijnen makkelijker maken. Dat is het doel. Maar lukt ons dat ook? Dat is aan u. Uw mening is voor ons belangrijk. U kunt die geven via de website, onze app maar natuurlijk ook persoonlijk in de apotheek. Of bellen of mailen. Wat u fijn vindt.

Heeft u een serieuzere klacht en komen we er samen niet uit? Dan wordt uw klacht behandeld door de Klachtencommissie Openbare Apotheek. Kijk voor meer informatie op www.serviceapotheek.nl/klachten.

Een suggestie of compliment doorgeven?

We horen het natuurlijk graag als u tevreden bent over uw apotheek. Hoe u dat doorgeeft? Zoals u dat wilt. Kom langs in de apotheek, bel, stuur een e-mail of vul het contactformulier van uw apotheek in. Complimenten of vragen zijn ook welkom op social media natuurlijk, maar houd hierbij wel rekening met uw eigen privacy en vertel niet over uw medische situatie.

Wat als ik niet tevreden ben over een product uit de webshop?

Zie Garantie 

Waar kan ik terecht voor vragen over de webshop facturatie?

Zie Betaalwijzen

Is uw vraag niet beantwoord? Neemt u dan contact met ons op via klantenservice@serviceapotheek.nl of telefonisch op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur via 085 743 03 80 

Vragen of hulp

Vragen over uw geneesmiddelen?

Neem hierover contact met uw apotheek


Vragen over uw account?

U kunt onze klantenservice (085 743 03 80) telefonisch bereiken maandag t/m vrijdag van 09:00 - 17:00 uur